- od 9-12 r.ż dominują lęki związane z: akceptacją w grupie, odrzuceniem przez rówieśników, pozycja w klasie,wyglądem zewnętrznym, zawstydzeniem, problemami z samooceną, szkołą i nauczycielami, osiągnięciami w szkole i reakcja ze strony rodziców, problematyką śmierci, ciemnością, krzywdą fizyczną !Znalazło to potwierdzenie w ankietach wypełnianych na moja prośbę przez rodziców klas 2 i 3

Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, które najczęściej ujawnia się w pierwszych trzech latach życia dziecka. Zgodnie ze współczesną wiedzą zaliczany jest do problemów o podłożu neurobiologicznym. To zaburzenie rozwojowe, które charakteryzuje się występowaniem nieprawidłowości w zakresie 3 sfer funkcjonowania człowieka: interakcji społecznych, komunikacji i zachowań charakteryzujących się sztywnością i powtarzalnością. 

Postanowiłam o tym napisać, bo - jeszcze przed kwarantanną- zgłosili się do mnie rodzice zaniepokojeni lękami z którymi mierzyły się ich dzieci i oni razem z nimi.Trzeba wiedzieć, że są dwa rodzaje lęków u dzieci- lęki odtwórcze, kiedy dzieci boją się, bo wcześniej przeżyły coś zagrażającego, trudnego, niepokojącego(np zaatakował je pies) i lęki wytwórcze, kiedy dzieci z bogatą wyobraźnią tworzą swój świat strachów i lęków.

Wcześniej podpowiadałam Państwu, jak radzić sobie z lękami własnymi i swoich dzieci, a przynajmniej je wyciszać lub oswajać. Oprócz lęku i strachu przeżywamy też inne emocje, na przykład złość i gniew. Zwłaszcza teraz, kiedy cały dzień przebywamy razem, jak to się kolokwialnie mówi, "siedzimy sobie na głowie", mając różne potrzeby i oczekiwania, zmuszeni godzić swoje działania( dzieci lekcje, my pracę...), czasem bez możliwości odseparowania się, pobycia samemu, odcięci od ulubionych zajęć( bieganie, spacery, basen...), ulubionych miejsc- przestajemy nad sobą panować i wystarczy iskra, ba- iskierka....

Szanowni Rodzice,

proponujemy przykłady ćwiczeń, które pomogą rozwijać funkcje poznawcze oraz usprawniać funkcje percepcyjno-motoryczne dzieci. Nie zabraknie również ćwiczeń doskonalących umiejętności czytania i poprawnego pisania. Zadania są dla chętnych dzieci:)

 

 

Drodzy Uczniowie,

proponujemy Wam ćwiczenia, które możecie wykonać w domu. Pamiętajcie, że są propozycje zadań.  

 

 

  1. Dzieci pięcioletnie i sześcioletnie

 

  1. Rozwijanie słownika dziecka
  • czytanie książek
  • gra w skojarzenia
  • opisywanie obrazków
  • śpiewanie piosenek, nauka wierszyków

 

  1. Rozwijanie motoryki małej
  • zabawy z różnego rodzaju masami plastycznymi
  • nawlekanie koralików, szycie
  • rysowanie w płaszczyźnie pionowej np. kartka przyklejona do szafy
  • wycinanie nożyczkami, rysowanie, malowanie, wydzieranki z papieru
  • rysowanie po śladzie

 

  1. Usprawnianie funkcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • wyszukiwanie różnic na obrazkach
  • wyszukiwanie takich samych elementów na obrazkach
  • dobieranie par takich samych obrazków np. gra memory, domino, loteryjki
  • układanie obrazków z części
  • układanie kompozycji z figur geometrycznych wg wzoru
  • zapamiętywanie przedmiotów ułożonych w określonej kolejności
  • układanie puzzli
  • gra w bierki

 

  1. Ćwiczenia funkcji słuchowej
  • nazywanie dźwięków z otoczenia
  • odtwarzanie rytmów (np. klaśnij, tupnij, klaśnij, tupnij)
  • powtarzanie ciągów wyrazów
  • wyodrębnianie wyrazów w zdaniach
  • dzielenie wyrazów na sylaby i głoski
  • składanie wyrazów z usłyszanych sylab lub głosek (so-wa, n-o-s)
  • wymyślanie wyrazów rozpoczynających lub kończących się określoną głoską lub sylabą
  • wymyślanie rymujących się par wyrazów

 

  1. Ćwiczenia koncentracji uwagi
  • wyszukiwanie różnic na obrazkach
  • gra w memory
  • układanie puzzli
  • ćwiczenia typu „zgadnij, co zniknęło”
  • zadawanie pytań do wysłuchanej historii
  • zapamiętywanie słów np. zabawa w głuchy telefon

 

  1. Uczniowie klas 1-3

 

Zestaw 1.

  • zabawy się balonikami, kulkami z papieru np. rzucanie do celu
  • budowanie konstrukcji z klocków
  • zabawy stolikowe: pchełki, bierki i inne, które lubisz
  • układanki z koralików, guzików, pociętych słomek
  • wykonywanie zajęć domowych np. ugniatanie ciasta
  • malowanie farbami i kolorowanie, lepienie
  • składanie z papieru np. samolotów, statków, origami z koła lub kwadratu
  • wycinanie i wydzieranie z papieru, bibułki, serwetek
  • wykonywanie różnych prac konstrukcyjnych z papieru, kartoników, pudełek, zakrętek od butelek itp.
  • nawijanie nitki na patyczek lub tekturkę (na końcu nitki, sznureczka można coś doczepić np. ludzika z Lego)
  • przewlekanie sznurka, sznurowadła przez wycięte w tekturce dziurki
  • robienie stempelków
  • dorysowywanie brakujących elementów obrazka na zmianę z drugą osobą
  • łączenie kropek
  • labirynty (spróbuj nie dotknąć ścianek labiryntu)
  • rysowanie pod dyktando (na kartce w kratkę zaznaczamy punkt i zaczynamy rysowanie linii po kratkach wg instrukcji np. jedna kratka do góry, dwie kratki w dół, trzy kratki w lewo po skosie lub wykonujemy pracę według własnego pomysłu)
  • sznurowanie butów i wiązanie kokardek i supełków

 

Kilka ćwiczeń dla zmęczonych rąk

  • zaciskanie na kilka sekund pięści i ich otwieranie
  • zabawy naśladujące ruchy pryskania wodą, otrzepywania rąk z wody
  • zabawy paluszkowe np. teatrzyk cieni
  • naśladowanie gry na pianinie, trąbce, flecie
  • splatanie rąk w „koszyczek”
  • układanki z patyczków np. domku, płotu drabiny

 

Zestaw 2.

  • układanie z klocków np. mozaiki według wzoru lub własnego pomysłu
  • zapamiętywanie jak największej liczby przedmiotów, osób na obrazku
  • domina obrazkowe, Czarny Piotruś, memory (można wykonać samodzielnie)
  • wyszukiwanie różnic i podobieństw na obrazkach
  • składanie pociętego obrazka z części lub puzzle
  • układanie kompozycji z patyczków, wyciętych figur, obrazków
  • wypełnianie rysunku skrawkami bibułki, kolorowego papieru, serwetek, skrawków materiału, plasteliną

 

Kilka ćwiczeń dla zmęczonych oczu

  • obserwacja odległych przedmiotów np. będących za oknem: drzewa, okna, dachy domów, chmury
  • kreślenie nosem ósemek w powietrzu
  • powolne kreślenie wzrokiem okręgu, spirali
  • stanie z zamkniętymi oczami i lekkie kiwanie się na boki w prawo i w lewo, w przód w tył

 

Zestaw 3.

  • nauka krótkich wierszyków, rymowanek i piosenek na pamięć
  • słuchanie i rozwiązywanie zagadek
  • słuchanie bajek, opowiadań, słuchowisk muzycznych
  • wymyślanie własnych opowiadań
  • układanie zdań z podanych przez kogoś wyrazów

 

Zestaw 4.

  • samodzielne czytanie wierszyków, opowiadań, komiksów, książek
  • samodzielne głośne czytanie lub „na raty” czyli na zmianę z dorosłym lub rodzeństwem
  • opowiadanie o tym co się wydarzyło
  • odpowiadanie na pytania do tekstu
  • wykonanie ilustracji do przeczytanego lub wysłuchanego tekstu
  • odnajdywanie podanych fragmentów w tekście
  • wystawienie teatrzyku domowego
  • stworzenie własnej książeczki z obrazkami

 

Zestaw 5.

  • krzyżówki
  • rebusy
  • założenie własnego ilustrowanego słowniczka ortograficznego
  • wymyślanie i zapisywanie zdań, wierszyków lub krótkich historyjek z podanymi wyrazami np. król, córka, królik, wróżka, różdżka, ogórek, żółty (mogą być śmieszne)
  • pisanie z pamięci wyrazów lub zdań (przeczytanie zdania, zapamiętanie i napisanie, poprawa pomyłek – warto pisać ołówkiem)

 

  • Uczniowie klas 4-8

 

Zestaw 1.

  • łączenia kropek lub (można wymyśleć swój wzór)
  • dyktanda graficzne (tworzenie rysunku poprzez łączenie punktów np. B5-D8 liniami, można przygotować dla siebie lub dla kogoś – przykładowa tabelka na końcu)
  • gry planszowe (gotowe lub według własnego pomysłu)
  • gra w „Państwa, miasta, rzeki” (kategorie mogą być własne)
  • zabawa w „Statki”, Piłkarzyki”, „Kropki”, w „Kartofla”

 

Zestaw 2.

  • wybierz wyraz zawierający np. ó niewymienne i dobierz do niego kilka pasujących cech (przymiotników) np. wybierasz wyraz „żółw” i kończysz zdanie: Żółw jest …
  • wybierz kilka wyrazów np. zawierających rz niewymienne i zbuduj zdanie np. Rzadko rzucam rzodkiewką do Rzymu.
  • wybierz jeszcze więcej wyrazów z daną trudnością i ułóż krótkie opowiadanie, możesz wykonać ilustrację. Przykładowa lista wyrazów: cóż, dorożka, duży, filiżanka, już, kałuża, każdy, książę, ostrożny, próżny, żywioł. Podobnie można wybrać wyrazy z ó, rz, h, ch, ą, ę, om, on, em, en.
  • wybierz dwa wyrazy np. „król” – „góra” i podaj liczbę wyrazów dodatkowych, np. 6, które je połączą np. król – droga – podróż – łąka – rzeka – wspaniała – widok – góra
  • podejmowanie prób pisarskich np. pisanie wierszy, rymowanek, opowiadań (dla siebie lub dla innych)
  • tworzenie własnych rebusów, których rozwiązaniem będzie wyraz, zdanie
  • wymyślanie krzyżówek

 

Katarzyna Dębska 

Bibliografia

  • Bogdanowicz Marta, Adryjanek Anna, Różyńska Małgorzata (2007), Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców, Operon, Gdynia.
  • Handzel Zofia (2017), Dyktanda graficzne, Harmonia, Gdańsk.
  • Mickiewicz Janina (2011), Dysleksja rozwojowa. Podstawy diagnozy i terapii, „Dom Organizatora”, Toruń.
  • Skibińska Helena (2001), Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz.
  • Turewicz Wanda (2003), Jak pomóc dziecku z dysortografią, ODN, Zielona Góra.

Strona 17 z 24

Logowanie dla nauczycieli