Język służy nie tylko porozumiewaniu się, ale również reprezentowaniu rzeczywistości w umyśle ludzkim. Co za tym idzie, zaburzenia sprawności językowej wpływają na zaburzenia możliwości poznawczych i odwrotnie- niepełnosprawność intelektualna obniża kompetencje komunikacyjne człowieka. Dzieci o prawidłowym rozwoju uczą się języka poprzez uczestniczenie w dialogu z dorosłymi i innymi dziećmi, proces ten zazwyczaj przebiega naturalnie bez konieczności specjalistycznej interwencji.
W każdym społeczeństwie funkcjonują również osoby, które nie mogą mówić i korzystać z pisma z różnych powodów. Wśród najczęstszych przyczyn zaburzeń rozumienia i ekspresji językowej, wymienia się trzy grupy:
- Pojawiające się we wczesnym dzieciństwie (autyzm, niepełnosprawność intelektualna) zaburzenia te wymagające specjalistycznych działań ukierunkowanych na rozwój mowy.
- Nabyte (uraz mechaniczny głowy, uszkodzenie rdzenia kręgowego), ale dające szanse na zachowanie kompetencji językowej i komunikacyjnej.
- Postępujące (demencja starcza, dystrofia mięśniowa), których celem interwencji jest zachowanie, jak największej kompetencji komunikacyjnej.
Każda z tych grup posiada co najmniej 3 wspólne problemy: utrudnienia w komunikacji interpersonalnej, utrudnienia w zdobywaniu i przetwarzaniu informacji, potrzeba wsparcia ze strony innych osób w codziennych czynnościach.
Praca z dziećmi mającymi trudności w mówieniu wymaga świadomości, że nie tylko słowa są nośnikiem informacji w procesie komunikowania się. Poszukiwanie alternatywnych kanałów porozumiewania się daje im możliwość uczestnictwa w życiu rodzinnym, rówieśniczym, a także rozwija poczucie niezależności i sprawczości.
Gdy rozpoczynamy pracę z niemówiącym dzieckiem z niepełnosprawnością, często zadajemy sobie pytanie, od czego zacząć udzielanie pomocy, jak stymulować jego rozwój językowy. Podczas diagnozy możliwości komunikacyjnych dziecka niemówiącego ważna jest właściwa interpretacja jego zachowań. Badamy wówczas dziecko w roli odbiorcy komunikatu, sprawdzając rozumienie mowy, sytuacji oraz znaczenie sposobu mówienia- czyli dobór i liczbę słów. Kolejnym aspektem diagnozy jest zachowanie dziecka w roli nadawcy, analizujemy między innymi: werbalne i niewerbalne sposoby przekazywania komunikatu, używane symbole oraz słownik czynny. Istotne jest również zdobycie wiadomości o umiejętności uczestniczenia dziecka w dialogu. Przyglądamy się temu, czy dziecko posiada umiejętność naśladowania, czy potrafi podtrzymywać temat oraz czy posiada umiejętność obserwacji. Rozpoznanie możliwości komunikacyjnych dziecka powinno dać odpowiedź na następujące pytania:
- w jaki sposób dziecko komunikuje swoje potrzeby?
- w jaki sposób wyraża emocje?
- w jaki sposób przekazuje informacje?
- w jaki sposób zadaje pytania?
- a w jaki sposób odmawia, sprzeciwia się?
- w jaki sposób poznaje świat, co o nim wie i jak wykorzystuje tę wiedzę?
- w jaki sposób rysuje, korzysta z komputera?
- w jaki sposób bawi się samodzielnie?
- w jaki sposób dokonuje wybory?
- w jaki sposób wskazuje przedmioty, symbole?
- w jaki sposób osoby dorosłe powinny się zwracać do dziecka by komunikat był dla niego zrozumiały?
Ustalenie zakresu słownictwa i umiejętności komunikacyjnych opanowanych przez dziecko niemówiące, a jakie znajdują się w sferze jego najbliższego rozwoju, jest podstawą wszelkich działań edukacyjnych. Takie postępowanie bez wątpienia wymaga wiele czasu oraz odpowiedniego przygotowania zadań, tak by były one dla dziecka zabawą a nie egzaminem. Dlatego osoby rozpoznające możliwości dziecka zobligowane są do odpowiedzi na pytanie „co potrafi i co może dziecko”, a nie „czego robić nie może”.
Podczas pracy z dzieckiem z zaburzeniami komunikacji językowej potrzebne są:
-właściwie i rzetelnie postawiona diagnoza oraz decyzja specjalistów o zastosowaniu alternatywnych lub wspomagających metod komunikacji. Bardzo dobrze, gdy to pojawi się już na poziomie wczesnego wspomagania lub co najmniej podczas edukacji przedszkolnej.
-indywidualny system komunikacji językowej, który jest oparty na znakach językowych,
-pomoc w nauce rozumienia i ekspresji zarówno na poziomie przed językowym jak i językowym,
-opieka terapeuty, która to opieka będzie opieką stałą podczas niej będzie budowany indywidualny system komunikacji,
-czas, kiedy uczeń będzie uczył się alternatywnej lub wspomagającej formy komunikacji, która będzie mu służyła zarówno w klasie, jak również podczas zajęć indywidualnych,
-odpowiednio poinformowani nauczyciele, którzy będą używać alternatywnego języka, a także będą go respektować i rozwijać system komunikowania się ucznia,
-materiały dydaktyczne wykorzystujące język alternatywny,
-proces dydaktyczny, który będzie uwzględniał i wykorzystywał specyficzny sposób komunikowania się ucznia,
-urządzenia techniczne (komunikatory) oraz komputer wyposażony w specjalistyczne peryferia,
-oprogramowanie, które będzie pozwalało operować językiem alternatywnym zintegrowane z syntezatorem mowy,
-odpowiednie dostosowania do sprawdzianów i egzaminów a także specjalne wytyczne dotyczące nauki języków obcych.
Ogólne wskazówki do pracy z dziećmi z zaburzeniami komunikacji językowej o których powinni pamiętać zarówno Rodzice jak i nauczyciele:
- Mów z twarzą zwróconą do dzieci, do klasy i utrzymuj kontakt wzrokowy, żeby skupić uwagę rozmówcy, uczniów.
- Złożone instrukcje formułuj w postaci prostych i zrozumiałych części.
- Minimalizuj wszelkie zakłócenia podczas rozmowy, lekcji (szmer, rozproszenie, znudzenie, zmęczenie).
- Zachęcaj dziecko, uczniów do nauki własnej z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
- W czasie wypowiadania się dziecka, ucznia nie przerywaj mu, nie dopowiadaj, nie poprawiaj.
- Ważne informacje formułuj jasno i zwięźle.
Bibliografia:
1.K. Bobińska, T. Pietras, P. Gałecki (2012), Niepełnosprawność intelektualna- etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław
2. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
Przewodnik wydany przez MEN, Warszawa 2010
Opracowanie
Nauczyciele współorganizujący proces kształcenia w SP w Nowej Iwicznej
Joanna Łępa i Ewelina Kijak