Lęki rozwojowe u dzieci.

Postanowiłam o tym napisać, bo - jeszcze przed kwarantanną- zgłosili się do mnie rodzice zaniepokojeni lękami z którymi mierzyły się ich dzieci i oni razem z nimi.Trzeba wiedzieć, że są dwa rodzaje lęków u dzieci- lęki odtwórcze, kiedy dzieci boją się, bo wcześniej przeżyły coś zagrażającego, trudnego, niepokojącego(np zaatakował je pies) i lęki wytwórcze, kiedy dzieci z bogatą wyobraźnią tworzą swój świat strachów i lęków.

Są lęki rozwojowe o charakterze przemijającym i lęki patologiczne, które np mogą świadczyć o czymś złym , co dzieje się w rodzinie, w szkole, w otoczeniu dziecka( agresja, alkohol, odrzucenie...)Dzisiaj chcę napisać o lękach rozwojowych aby rodzice mieli świadomość, że te lęki, które dzieci przeżywają na pewnym etapie rozwoju, są normalne, naturalne, choć oczywiście- nie należy ich lekceważyć.

- Do 6 m.ż. jest to lęk przed czymś niezwykłym, nietypowym, nowym, bo do tego czasu utrwala się to, co stałe, stałe elementy, rytm dnia; np dziecko może się przestraszyć ojca, który wcześniej miał zarost, a teraz się ogolił- dla dziecka jest kimś obcym, mamy, która zmieniła uczesanie i kolor włosów

- 8 m.ż.- strach przed obcymi, strach separacyjny, bo wtedy właśnie dzieci zaczynają rozpoznawać osoby bliskie i obce.; można przygotowywać dzieci do separacji , np poprzez zabawę w "a kuku"( mama jest, mama znika, mama jest), bo pokazuje to dziecku, że zniknięcie nie jest czymś dramatycznym, ostatecznym

- 10-15 m.ż- strach przed ciemnością, głośnymi dźwiękami( grzmoty, huki, odkurzacz...), dużymi przedmiotami, obcymi, hałaśliwymi osobami, leki przestrzenne- przed ruchem, przesuwaniem przedmiotów, kiedy ktoś niespodziewanie wchodzi do domu..

- 15-36 m.ż.- strach przed ciemnością, przed zmianami( np pomalowanie mieszkania na inny kolor, nowe meble, zmiany w pokoju)- nieobecnością rodziców, rozstaniem, obcymi ludźmi.
Dlatego należy dziecko przygotowywać i uprzedzać o zmianach, !
! Im bardziej inteligentne dziecko, to do 3r.ż , tym więcej może przejawiać różnych lęków, bo więcej kojarzy i postrzega.

-4-5 r.ż- niezależnie od aktualnych wydarzeń , nawet bez osobistych doświadczeń , u dzieci, pojawia się lęk przed śmiercią ; aż do 5 r z dzieci nie kojarzą śmierci z czymś ostatecznym; podpowiadam, żeby nie mówić dzieciom, że śmierć to zasypianie, zaśnięcie("zasypiamy i nie budzimy się"), bo w ten sposób możemy uruchomić lęk przed zasypianiem

-5-9 r.z - dominują lęki przed istotami nadprzyrodzonymi( duchy, czarownice), postaciami z bajek i filmów, ciemnością, maskami, krzywdą fizyczną, skaleczeniem, zranieniem, żywiołami( burza, powódź, grad), pozostawaniem w samotności, zwierzętami, "złymi ludźmi';! wniosek dla rodziców- oglądać bajki i filmy razem z dziećmi, rozmawiać o tym, co obejrzały i kontrolować, to, co oglądają.

 

Pedagog szkolny - Bożena Kula

Logowanie dla nauczycieli