Porady dla rodziców i uczniów

Przeżywamy w związku z epidemią różne lęki- Państwo, Wasze dzieci, ja również.Jak możemy próbować sobie z tym radzić? Może zechcecie Państwo skorzystać z kilku propozycji i podpowiedzi;
- Ważne są rytuały, które wprowadzają porządek, stałość, dają poczucie kontroli nad sytuacją ; być może macie już takie funkcjonujące w swoich domach, a jeśli nie- warto je wspólnie wypracować

-Ćwiczenia fizyczne- takie, które lubimy, które możemy wykonywać w domu, ew w ogrodzie( bieganie, szybki marsz, truchtanie, jazda na rowerze stacjonarnym, joga, taniec...)

-Relaksacja( dla młodszych dzieci)
. Wyprostuj się i zdecydowanym krokiem maszeruj po pokoju
.Teraz szybko biegnij
.Pomachaj nad głową rękami, jak gdyby były one gałęziami drzewa
.Wykrzyw twarz
tak, jakbyś był potworem
.Wyprostuj się i spróbuj rękami dosięgnąć nieba
.A teraz...zrelaksuj się
Jesteś wielkim ciężkim zwierzakiem. Poruszaj się po pokoju baaaardzo poooowoli. Nie wydawaj z siebie żadnych dźwięków.Teraz połóż się, nie ruszaj się, jesteś bardzo cichym, sennym zwierzakiem Poleż tak kilka minut.
Można poprosić, by dzieci narysowały tego"potwora", i jak go można zniszczyć

- Głębokie oddychanie( dla starszych i młodszych), zwł w silnym lęku i panice( przez minutę lub dwie skup całą swoją uwagę na oddechu. Wolno, spokojnie , głęboko wdychaj i wydychaj powietrze tak, by twój brzuch napełniał się przy wdechu i opadał przy wydechu. Można robić to ćwiczenie leżąc , położyć na brzuchu książkę, by można było obserwować, jak brzuch się wznosi i opada.

- Relaksacja( można włączyć spokojną muzykę.Połóż się na plecach w wygodnej pozycji, ręce wzdłuż ciała, dłonie do dołu,Zaciśnij dłonie w pięść na 15 sek, jednocześnie rozluźnij resztę ciała.Napinaj i rozluźniaj kolejne części ciała, w tej kolejności:twarz, ramiona, plecy, brzuch, biodra, nogi, stopy , palce u stóp, Każdą część napinaj przez 15 sek, a ciało rozluźniaj przez 30 sek.Zakończ ćwiczenie potrząsając dłońmi i wyobraź sobie, że"strząsasz" lęki i napięcie.

-Uspokajające wyobrażenia( wizualizacja)- za pomocą tej metody można wprowadzić się w dobry nastrój wyobrażając sobie miejsca, sytuacje , okoliczności, które kojarzą się nam pozytywnie, przyjemnie. Dzieci mogą je narysować, mogą to być miejsca realne, ale też wymyślone, można z nimi na ten temat porozmawiać

-Z technik poznawczych- normalizacja lęków( porozmawianie z dziećmi o tym, że w życiu zdarzają się i zdarzały sytuacje trudne i dramatyczne, że zawsze tak było, że towarzyszą im lęk , strach, obawy, ale to dobrze, bo nie pozwalają one nam zachowywać się nieostrożnie, lekceważyć niebezpieczeństwo, i że na szczęście można sobie z tymi emocjami poradzić, i ludzie sobie z tym radzili

-Rozmawiać z dziećmi o tym, co czują, ich emocjach, lękach, bez bagatelizowania, sztucznego optymizmu, bez reagowania niepewnością, lękiem własnym i bezradnością- Pytać, jakie mają związane z obecną sytuacją myśli i przekonania i próbować je modyfikować z negatywnych, pesymistycznych czy wręcz katastroficznych na bardziej realistyczne, np z

"wszyscy umrzemy" na "nie, jeśli będziemy przestrzegać kwarantanny i zasad higieny".
- Uczyć pozytywnych monologów wewnętrznych, np"poradzimy sobie", "wspólnie damy radę".

Pedagog Bożena Kula

Logowanie dla nauczycieli