ZASADY POSTĘPOWANIA WOBEC UCZNIÓW Z NADPOBUDLIWOŚCIĄ PSYCHORUCHOWĄ I DEFICYTEM UWAGI

Dzieci nadpobudliwe są dziećmi trudnymi do współpracy, wymagającymi akceptacji, większego wkładu pracy, większej cierpliwości, bardziej przemyślanego , konsekwentnego działania dla osiągnięcia pozytywnych rezultatów wychowawczych i dydaktycznych.

 

Rodzice i nauczyciele, pamiętajmy, że:

 

  1. Wychowanie dziecka nadpobudliwego psychoruchowo nie jest łatwe ani w domu, ani w szkole. Wymaga ono bardzo dużo cierpliwości oraz tolerancji, a przede wszystkim zrozumienia, że zachowanie dziecka nie wynika z jego złej woli, ale jest efektem określonych cech układu nerwowego.

 

  1. Pracując z dzieckiem nadpobudliwym warto:
  • poświęcić mu dużo uwagi,
  • wzmacniać wszystkie przejawy pożądanego zachowania,
  • stosować zrozumiałe dla dziecka reguły,
  • być konsekwentnym,
  • przekazywać treści w jasnej, prostej i krótkiej formie, a wszelkie konsekwencje (pozytywne i negatywne) wyciągać natychmiast,
  • pomóc nadpobudliwemu dziecku zorganizować „ świat wokół siebie”,
  • stosować zrozumiały dla dziecka system pochwał i kar.

 

  1. Przykładowe zasady zachowania w domu i na lekcji mogą brzmieć:
  2. Siedź na swoim miejscu.
  3. Zajmij się swoim zadaniem.
  4. Nie rozglądaj się dookoła.
  5. Nie zaczepiaj rodzeństwa w domu i kolegów w klasie.
  6. Pracuj i w domu i w klasie.

 

  1. Wskazówki dla wszystkich pracujących z dzieckiem nadpobudliwym:
  • Ujednolicenie działań rodziców i nauczycieli skierowanych do dziecka/ucznia.
  • Wsparcie dla rodzica i nauczyciela przez specjalistów: psychiatrę dziecięcego, psychologa, pedagoga, socjoterapeute i psychoterapeutę.
  • Właściwe pokierowanie aktywnością dziecka /ucznia nadpobudliwego. Wykorzystanie jej do celów społecznie pozytywnych: przydział dziecku/ uczniowi konkretnych funkcji – włączenie dziecka /ucznia do zajęć grupowych, np. porządkowanie zabawek / porządkowanie przyborów szkolnych.
  • Czasami warto wykonać za dziecko jakiś fragment jego pracy, aby zapobiec stanowi pobudzenia emocjonalnego wywołanego przez niepowodzenie i wszystkie jego konsekwencje.
  • Wszelkie problemy związane z dzieckiem/uczniem należy rozwiązywać w momentach jego wyciszenia.

Rodzic / nauczyciel powinien przeczekać chwile wybuchowego zachowania dziecka/ucznia nadpobudliwego i dopiero po spadku napięcia  - porozmawiać.

Wcześniej można jedynie dać wyraz niechęci do kontaktu( w czasie wybuchu dziecka/ucznia ) mówiąc: „nie mam ochoty z tobą rozmawiać, ponieważ bardzo głośno krzyczysz”.

  • Wszelkie konsekwencje zachowań muszą pojawiać się natychmiast po pojawieniu się negatywnego zachowania dziecka/ucznia i powinny się odnosić do zachowania, a nie do niego samego, zamiast: „Janku, ty znowu przeszkadzasz, jesteś niewychowany” – lepsze będzie krótkie : „usiądź, proszę”.
  • Stałe monitorowanie aktywności dziecka/ucznia. Pochwały to najlepszy sposób modyfikacji zachowania dziecka/ucznia, poprzez wzmocnienie pozytywnych zachowań.
  • Przy zachowaniach niepożądanych (ale niezbyt agresywnych, np. wejście pod stół i „szczekanie”) skuteczna jest metoda ignorowania.
  • Szybkie i proste upomnienie – bez komentarza przy bardziej agresywnych zachowaniach.

Dotknięcie ramienia dziecka / ucznia ,wypowiedzenie jego imienia, pokazanie planszy z wypisanymi regułami, znakiem STOP, jako wizualną wskazówką.

  • „Zakątek wyciszenia” – odesłanie tam dziecka / ucznia w sytuacjach szczególnie niegrzecznego zachowania.

 

 

PODSUMOWANIE

Uczeń z ADHD musi mieć kogoś zdecydowanie wspierającego jego działania w pracy nad poprawą niewłaściwych postaw i zachowań. Kimś takim może być, powinien być, a nawet musi zostać jego rodzic / ulubiony nauczyciel i wychowawca.

 

Opracowanie:

Joanna Brzozowska

Ewa Dąbrowska

 

Logowanie dla nauczycieli